fredag 14. august 2009

Selvfarget garn

Dette er første gang jeg farger mitt eget garn, og jeg ble veldig fornøyd med resultatet :-) Fargen har en litt sterkere turkis-nyanse enn det som kommer fram her på bildet.

***

Her er en fin link som forklarer farge-prosessen ganske godt (engelsk versjon).

Knitty Color to Dye for 

***

***

Jeg har brukt to nøster med naturfarget Silja sokkegarn som jeg kjøpte hos Spar Kjøp, og en flaske med blå konditorfarge. Det var faktisk veldig enkelt! Jeg tok en mellomstor kjele og fylte opp vann nok til å dekke garnet, ca. 2 dl. blank eddik (som man kjøper i dagligvarebutikken). Dette varmet jeg opp til ca. 90 grader (det skal ikke koke). Deretter helte jeg i konditorfargen og rørte garnet forsiktig for at alt skulle blande seg. Dette lot jeg trekke i ca. 20 minutter til all fargen hadde trukket inn i garnet (dette er litt rart, alt vannet blir helt klart). Når det var gjort, lot jeg garnet stå å avkjøle seg på benken, før jeg skylte det et par ganger med litt Milo i. Deretter klemte jeg ut mesteparten av vannet, og hengte garnet til tørk. Voila, klar til å strikkes med!

***

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar